puh. 020 7598 200 email: tpi@tpi.fi

Nopealla reagoinnilla voidaan ehkäistä vahingon syntyminen

Teksti: Liisa Joensuu, Kuva: Juho Länsiharju, Newspool.fi, Content House

Jos kiinteistön tekniikassa piilee ongelma, sen liian myöhäinen korjaaminen kostautuu niin käyttäjien olosuhteissa kuin omistajan kukkarossa. Ratkaisevaa on nopea reagointi pieniinkin signaaleihin.

Ennaltaehkäisy ja säännölliset tarkastukset ovat avain kiinteistön tekniikan optimaaliseen toimintaan. Oikein toimivat järjestelmät takaavat käyttäjille miellyttävät ja terveelliset olosuhteet ja pitävät käyttö- ja korjauskulut aisoissa. Aihepiirin tuntee perin pohjin TPI Control, jonka osaamisaluetta ovat kiinteistöjen olosuhteiden analysointi, datan kerääminen ja kunnostukseen tarvittavien suunnitelmien tuottaminen.

– Tärkeää on tehdä näkymätön näkyväksi. Mitä nopeammin heikkoihinkin signaaleihin reagoidaan, sitä vähemmällä päästään tilanteen korjaamisessa, painottaa TPI Controlin kaupallinen johtaja Elias Jusslin. Hänen mukaansa kiinteistöjen ylläpidossa on päästävä ongelmiin reagoivasta toiminnasta aktiiviseen ennakointiin sekä säännölliseen kunnossapitoon ja kontrollointiin.

Alkaa olosuhdeselvityksellä

Kun lämmitys-, jäähdytys- ja ilmanvaihtojärjestelmät toimivat oikein, tilojen käyttäjät eivät yleensä kiinnitä niihin huomiota. Liiallinen lämpö, viileys, veto tai kohina sen sijaan häiritsevät jokapäiväistä elämää, ja niihin tulee tarttua viimeistään käyttäjien niitä kommentoidessa.

TPI aloittaa oman työnsä olosuhdeselvityksellä, jossa tärkeällä sijalla ovat käyttäjäkokemukset. Se tutkii ja analysoi järjestelmien tilan ja antaa toimenpidesuositukset. Vikojen juurisyyt selvitetään esimerkiksi neste- ja kanavistonäytteiden avulla. Kunnostuksessa yritys korjaa havaitut puutteet ja varmistaa, että järjestelmät toimivat suunnitellusti.

– Kiinteistöjen ylläpitoon pätevät samat lainalaisuudet kuin hammashuoltoon. Mitä harvemmin asiakas käy tarkistuttamassa hampaansa, sitä enemmän korjattavaa löytyy. Korjausta vaativa tilanne pahenee nopeasti, ja tarvittavat toimenpiteet käyvät sitä hankalammiksi, mitä pitempään ongelmat saavat jatkua, Jusslin sanoo.

Tieto tuottaa hyvinvointia

Keinoäly ja robotiikka tuottavat tulevaisuudessa entistä täsmällisempää ja reaaliaikaisempaa tietoa järjestelmien kunnosta. Jusslin toivottaa digitaaliset ratkaisut tervetulleiksi, mutta harmittelee samalla kiinteistöalalle tyypillistä konservatiivisuutta.

– Omistajat ovat selvillä digitaalisista mahdollisuuksista, mutta kiinteistöalalla niihin tartutaan harmillisen hitaasti. Digitekniikan tuottaman tiedon pohjalta kokonaisuuksia on mahdollista hallita entistä paremmin, mikä puolestaan lisää kiinteistön käyttäjien hyvinvointia. Mitä tarkempaa tietoa on tarjolla, sitä paremmin sisäolosuhteet, energiankäyttö ja kustannukset ovat kontrolloitavissa.

TPI Controlin asiakkaita ovat suuret kaupalliset ja teolliset toimijat, rakennusliikkeet, talotekniikkayritykset ja asuinkiinteistöjen omistajat. Yrityksen pääkonttori, laboratorio ja tuotantolaitos sijaitsevat Pirkkalassa, mutta toiminta-alue kattaa koko Suomen, liiketoiminnan painottuessa kasvukeskuksiin.


Ajankohtaista

#

Rekry: IV mittaus- ja säätöasentaja Vantaalle

Haemme nyt ilmanvaihdon mittaus- ja säätötaitoista huoltoasentajaa vakituiseen kuukausipalkkaiseen työsuhteeseen Vantaan Koivuhakaan.
Lue lisää
#

Digitaaliset työkalut helpottavat sisäolosuhteiden kontrollointia

TPI Controlin olosuhdeselvitys tarjoaa tutkittuun tietoon perustuvan kokonaiskuvan kiinteistön ilmanvaihto-, lämmitys- ja…
Lue lisää

Lue, miten voimme auttaa

Ota yhteyttätpi@tpi.fi